Hur beställer man städtjänster?



Flyttstädning

Det är mycket att tänka på när man ska flytta. Genom att låta en städfirma ta hand om flyttstädningen kan du koncentrera dig på själva flytten. För att arbetet ska bli så bra som möjligt finns det några saker som är viktiga att tänka på när du anlitar en städfirma. För att få vägledning i beslutet har vi samlat lite tips och råd som kan hjälpa dig.

Beställarskolans guide tar dig igenom hela processen i tre steg för att ditt projekt ska bli så bra som möjligt. Här får du hjälp med allt från hur du formulerar en offertförfrågan och väljer företag till vad som är bra att tänka på när ni skriver avtal.

Lycka till!

1. Offertförfrågan

Din beställning

En bra offertförfrågan innehåller en tydlig beskrivning av vad du behöver hjälp med. Ju mer information du lämnar om uppdraget desto lättare blir det för företaget att ge en rättvisande offert.

De flesta städfirmor har en beskrivning av vad som ingår i flyttstädningen, gå igenom denna tillsammans och se till att den täcker alla områden. Ju mer detaljerad och tydlig du är med dina förväntning desto bättre förutsättningar har ni för ett lyckat samarbete.

Ha gärna lite framförhållning när du kontaktar städfirman och räkna med att städningen tar ungefär en arbetsdag. Se till att önskat städdatum är med i din förfrågan och lämna lite marginal för städningen. Undvik därför att boka flyttstädning samma dag som inflyttning ska ske då det är svårt för städfirman att hinna klart med allt.

 

Bra att ha med i din beställning:

·         Bostadsort och önskat startdatum

·         Antal kvadratmeter och rum

·         Bostadstyp och våningar

·         Finns möbler kvar

·         Husdjur

·         Vad som ska ingå. Exempelvis städning av alla rum, våttorkning, väggar och fönster.

·         Städmaterial

·         Fast pris eller timpris


Se exempel på offertförfrågan

38 %

Så många anger att de gärna skulle anlita städhjälp vid flytten.

2. Välj företag

Offerten

När ett företag lämnar en offert på din förfrågan är det viktigt att kontrollera att den innehåller all nödvändig information för att undvika missförstånd.

En offert kan givetvis se olika ut beroende på vad uppdraget gäller, men följande punkter bör alltid vara med:



·         Beskrivning av uppdraget som matchar din förfrågan

 

·         Parternas kontaktuppgifter

·         Pris

 

·         Datum

 

·         Betalningsvillkor och betalningssätt

 

·         Leveransvillkor

·         Offertens giltighetstid

Kontrollera företaget

Innan du anlitar ett företag finns det en del saker som är viktiga att kolla upp. Det är inte alltid lätt att veta vilka krav man ska ställa men en bra början är att alltid kontrollera att företagen har F-skatt,momsregistrering och att de är skuldfria. Det kan även vara bra att läsa omdömen från andra kunder, titta på referensuppdrag och även träffa företagen för att säkerställa att allt känns rätt.

När du väljer företag för städhjälp finns det några saker som är viktiga att tänka på. Exempelvis bör företaget ha en ansvarsförsäkring som gäller om någonting skulle gå sönder under arbetet. Beroende på vad som ingår i just ditt projekt kan det finnas fler behörigheter och försäkringar som är bra att hålla koll på.

Fråga gärna både ditt försäkringsbolag där du har en hemförsäkring och företaget du ska anlita om vilka eventuella behörighetskrav som finns och vilka försäkringar företaget har.

 

Notera att när du hittar ditt företag via Offerta.se är det redan kontrollerat att alla anslutna företag har F-skatt, betalar moms, och är skuldfria. Dessutom är det säkerställt att de viktigaste försäkringarna och behörigheterna som företagen uppger att de har är giltiga.

Håll koll på priset

Det är alltid bra att ta in flera olika offerter för att jämföra exempelvis pris och omfattning på arbetet.

Vanligtvis ingår städ- och förbrukningsartiklar i priset, men kolla så det inte tillkommer extra avgifter för detta.

När du och företaget har kommit överens om en offert är det viktigt att ni gemensamt också kommer överens om och godkänner den checklista varefter flyttstädningen ska göras. Det kan även vara bra att stämma av så att företaget erbjuder skriftlig garanti och besiktningsansvar, så att du vet att den överenskomna checklistan efterföljs samt kontrolleras genom en besiktning efter utfört arbete.

Säkerställ att ni är överens om huruvida det är ett fast pris eller timpris som gäller. Om ni avtalar timpris kan det även vara bra att stämma av om det är löpande timmar eller ett bestämt antal timmar som debiteras. Kontrollera också att moms ingår i priset. I offerter till privatpersoner ska moms alltid ingå.

Vid större projekt som också ofta handlar om stora summor pengar kan det vara en god idé att inte betala något i förskott utan att istället vänta tills arbetet är slutfört och godkänt.

Rut-avdrag

Flyttstädning ger rätt till rut-avdrag. Det innebär att du kan få upp till 50 000 kronor i avdrag på arbetskostnaden per person och år.

Läs mer om rut-avdraget

3. Teckna avtal

Avtal

Om du har begärt in offerter från flera olika företag är det viktigt att inte bara tacka ja till företaget du väljer att arbeta med, utan även att tacka nej till de företag du väljer bort.

Tänk på att ett avtal mellan två parter är bindande oavsett om det är muntligt eller skriftligt. För att alla ska ha en tydlig överblick av vad som ingår i avtalet är det bra att alltid ha ett skriftligt avtal mellan dig och företaget. Se till att båda parter har var sitt exemplar av avtalet.





Nyckelkvittens

Ytterligare en sak som är bra att tänka på innan arbetet sätter igång är nyckelhanteringen. Det är inte alltid man själv kan vara hemma när ett företag kommer för att utföra en tjänst. Om företaget får en nyckel till ditt hem kan det vara bra att upprätta en nyckelkvittens. Det kan vara en trygghet både för dig och företaget.



Värt att känna till

Innan du anlitar en städfirma för hjälp med flyttstädning kan det vara bra att ha koll på hur processen kan se ut.

Få offerter på flyttstädning

Hur går processen till?

Bestäm ett möte med städfirma hemma hos dig där städningen ska utföras så ni får träffas och får en personlig kontakt. Ta gärna reda på om städfirman har några kvalitetsstämplar, som är bra för dig som konsument att känna till.

Du som kund har skyldighet att informera städfirman om eventuella skador och problem som redan finns där städningen ska utföras. Det kan till exempel vara ett fönster som inte går att öppna eller en eller något liknande.

Bra att tänka på i samband med flyttstädningen
Se till att ha lite marginal så städfirman kan städa ostört. Om du flyttar samma dag som städningen ska ske så kan det vara bra att tömma badrum och kök så städfirman kan börja där. Du behöver inte vara hemma under städningen men det kan vara bra att vara på plats för att släppa in städpersonalen samt besiktiga städningen efteråt.

De flesta städfirmor lämnar en garanti på städningen och åtgärdar eventuella synpunkter om de upptäcks inom några dagar.